BEVA GESSO

BEVA ®GESSO, či  tmel, kombinuje inertní ,minerální plnivo, schopné komprese, přísadu tlumící  pH hodnotu, inhibitor oxidace, UV stabilizující složkou s pryskyřicí BEVA.  BEVA®GESSO – p  obsahuje minerální plnivo s jemnou frakcí, zatímco BEVA GESSO – v obsahuje minerální plnivo se střední frakcí.

BEVA GESSO má následující vlastnosti:

  • Je vysoce elastickým materiálem schopným následovat pohyb originálního materiálu, ať už k němu dochází důsledkem  kolísání  klimatických podmínek  nebo vlivem vibrací během transportu
  • Je stabilní s předpokládanou životností či trvanlivostí po dobu 100 let
  • Přilne pevně k většině podkladů, jako je lepenka, plátno, dřevo, mozaika, umělé hmoty, kov a  to bez nebezpečí, že by jeho působením docházelo  k interakci s těmito materiály .
  • Je opravdu velmi flexibilní, ale pokud by se vyskytla potřeba tuto flexibilitu ještě zvýšit, stačí přidat malé množství BEVA 371.
  • Povrch tmelu je možné tvarovat – je možné  mu  vtisknout texturu originálního povrchu – jak před zaschnutím tmelu, tedy za „vlhka“ tak po zaschnutí tmelu, tedy za „sucha“. V druhém případě musíte použít tlak a teplo (65-75°C). Spolehlivě můžete tedy reprodukovat optické efekty  povrchové struktury díla.
  • Neobarvené GESSO-p je po vyschnutí bílé – neobarvené GESSO-v je po zaschnutí béžové. Obě gessa-tmely mohou být zatónovány přidáním suchých pigmentů nebo Maimeri  Stejně dobře můžete použít na obarvení i  olej nebo alkohol obsahující  barviva ( můžete použít i vodové barvy, ale stupeň zatónování bude nižší)
  • Je kompatibilní se všemi retušovacími médii, ať už jsou to akvarelové barvy, akrylové emulze, B72, laky, lakové barvy, francouzské politury či čínský tonkový olej.
  • Jak již bylo uvedeno, s pomocí tohoto tmelu se dají vytvářet optické efekty, respektive, dají se s ním rekonstruovat struktury povrchu a to od hrubosti smirkového papíru či kamene až po hedvábný lesk textilu a brilianci vysokého lesku.
  • Tmel je pufrován tak, aby udržoval nekyselou hodnotu pH.
  • Je možné ho používat přímo z dózy a nemusí se předehřívat před nanášením
  • Pokud jednou tento tmel zaschne na povrchu uměleckého díla , je rozměrově stabilní. Protože gesso za sucha neabsorbuje vlhko, je možné po jeho zaschnutí aplikovat retuš přímo na jeho povrch Čas schnutí je kratší než u klihových nebo olejových tmelů.
  • Na rozdíl od jiných organických materiálů gesso nevysychá nebo se nerozkládá či rozpadá – pokud je uchováváno v původní dóze – a je tak vždy připraveno k originálnímu použití. Pokud by přece jenom došlo k jeho vytvrdnutí – ať už v dóze nebo třeba na objektu – pak se dá regenerovat pomocí toluenu, xylenu nebo benzínovými rozpouštědly s nízkým obsahem aromátů.

PLNIVO

Jako plnivo je použito krystalického materiálu s vysokou porézností, velkým objemem a nízkou hustotou. BEVA GESSO-p a –v s jemnou nebo střední zrnitostí plniva může vytvářet množství textur na objektu. Plnivo je nerozpustné ve vodě (absorpce vody je menší než 1%. To znamená, že je nerozpustné v organických rozpouštědlech. Při opravách dřeva nebo rámů se může BEVA GESSO transformovat do podoby hliněné masy (přidáním pálené sádry) a je možné tvarovat tmel v rukách.

REVERZIBILITA

Stejně jako všechny další produkty z řady BEVA je i GESSO reverzibilní pomocí uhlovodíkových rozpouštědel s nízkým obsahem aromátů. BEVA GESSO se tudíž dá snadněji a bezpečněji odstranit než jiné tmely.

BEVA® GESSO

NÁVOD K POUŽITÍ

  • Důkladně očistěte povrch od zbytků starého podkladu/tmelu/gessa, nečistot a prachu
  • BEVA GESSO nanášejte špachtlí nebo malířskou špachtlí/nožem. Nebojte se, že nanášíte příliš mnoho tmelu najednou – přebytečné množství se dá později odstranit bez jakýchkoliv potíží.
  • Poté co povrch zaschne, aplikujte tenkou vrstvu benzínového ředidla s nízkým obsahem aromátů pro změkčení povrchu s cílem odstranit snadněji přebytečné gesso. Toto přebytečné gesso můžete odstranit tupým skalpelem nebo malířským nožem/špachtlí, postupujte pomalu a tak dlouho, až dosáhnete požadované textury nebo vyrovnání úrovně tmelu s okolím
  • Pokud na obraze chybí velké plochy a je potřeba reprodukovat velké plochy se strukturou, je možné tuto strukturu vtiskávat do povrchu tmelu vhodnou matricí pomocí tepla, alternativně se pro tento účel dá použít i silikonová matrice/forma sňatá z originální povrchové textury z bezprostředního okolí vypadaného místa.
  • Povrch může být i lehce vymýván jemným štětcem, aby se obnažila zrníčka plniva. Ať už je to jemnější GESSO – p nebo středně hrubé GESSO – v, obě varianty se dají použít pro vytvoření povrchové struktury většiny originálních maleb
  • Po zaschnutí se může podmalba nanášet bezprostředně na gesso, aniž by došlo k porušení či přeměně jeho textury.